menu

Gminna Biblioteka Publiczna w Dubiczach Cerkiewnych bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Znak dwa – klasa gra” realizowanym przez Instytut Pamięci Narodowej.

     W ramach projektu biblioteka bezpłatnie otrzymała 1 egzemplarz gry edukacyjnej pt. „ZnajZnak”.

     ZnajZnak jest grą edukacyjną przeznaczoną dla dwóch graczy w której wiedza przychodzi samoistnie podczas rozgrywki. Przy użyciu jednego kompletu kart w ZnajZnak mogą grać jednocześnie nawet 32 osoby. W trakcie rozgrywki w ZnajZnak gracze uczą się rozpoznawać symboliczne dla polskiej historii znaki, daty, postacie, miejsca, przedmioty...
     Gra składa się ze 132 kart. Na każdej znajduje się 12 różnych symboli dotyczących najnowszej historii Polski. Jeżeli weźmiemy dowolne dwie karty i uważnie się im przyjrzymy okaże się, że mają jeden wspólny symbol. 132 karty 133 symbole i zawsze tylko jeden wspólny znak na dwóch kartach. Gracz ma za zadanie jak najszybciej znaleźć ten wspólny symbol na dwóch leżących na stole kartach i podać jego nazwę. Jeżeli mu się to uda, swoja kartę oddaje przeciwnikowi. Jeżeli nie zna nazwy znaku, odwraca kartę, odczytuje definicję symbolu, a na stół wykłada nową kartę i gra toczy się dalej. Wygrywa ten kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki.
     Gra ,,ZnajZnak" to nie tylko wciągająca gra, ale także bogaty materiał dydaktyczny - historia XX wieku w obrazach. Na kartach pojawiają się 133 symbole dotyczące najnowszej historii Polski. Do gry dołączone są karty pomocnicze, na których każdy z symboli został szczegółowo opisany. Opisy symboli, będą pomocne przy omawianiu tematów dotyczących historii Polski w latach 1918 - 1989. Na kartach pomocniczych znajdują się także symbole w dużym formacie, dzięki którym nauczyciel może łatwo przeprowadzić drużynowy quiz sprawdzający świeżo zdobytą wiedzę. Gra jest niejako dydaktycznym rozwinięciem książki ,,Od Niepodległości do Niepodległości". Kolory oznaczeń chronologicznych na kartach odpowiadają tym użytym w książce. Chcemy ułatwić pracę nauczycielom, którzy często zwracają uwagę na brak czasu na samodzielne poszukiwanie materiałów do lekcji. Dołączony do gry materiał edukacyjny pozwala na szybkie dostosowanie gry do tematu lekcji. Lekcji nie tylko historii, ale także WOSu, języka polskiego czy religii.
     Na kartach do gry ,,ZnajZnak" pojawiają się nie tylko najważniejsze godła czy odznaczenia takie jak oba godła II RP czy order Virtuti Militari. Na obrazkach znalazły się także kluczowe dla naszej historii daty. Dzięki nim uczniowie nauczą się rozróżniać 22 VI 1944 od 1 VIII 1944. Do gry trafiło kilkanaście symbolicznych postaci takich jak Józef Piłsudski, Janusz Korczak, ks. Jerzy Popiełuszko czy Anna Walentynowicz. Wśród symboli znaleźć można charakterystyczne pomniki, symboliczne zdjęcia czy historyczne graffiti takie jak malowana czarną farbą ,,Polska Walcząca" czy krasnal Pomarańczowej Alternatywy.

     Zapraszamy na zajęcia, w ramach których można skorzystać z posiadanych gier planszowych i szansy uzupełnienia posiadanej wiedzy.

Więcej o projekcie i grze:
http://www.swiatgierplanszowych.pl/2012/12/znajznak-najnowsza-planszowa-gra-historyczna-ipn-bezplatnie-dla-szkol/
http://ipn.gov.pl/publikacje/gry-edukacyjne/gra-znajznak