Są one dla niego tysiącami smaków, zapachów, dźwięków i emocji.
Pogrążony w mroku chłopiec zaprasza nas, byśmy spróbowali
odkrywać je tak jak on: wcale ich nie widząc.”
Kolor czarny – król kolorów, delikatny jak jedwab, tak jak wtedy, kiedy mama przytula Tomka, bohatera książki „Czarna książka kolorów” Meneny Cottin.
Pracując na bazie wymienionej książki i opracowanych materiałów przygotowaliśmy spotkanie z uczniami klasy II, czytelnikami naszej Biblioteki. Zaproponowaliśmy zabawę w kolory, wg. scenariusza:
1. podaj swój ulubiony kolor
2. przeplatanka: wywołuję kolor i osoby, które mają w takim kolorze ubranie zmieniają się miejscami
3. wybierz kolor, postaraj się podać jego nazwę
4. podaj warzywo, z którym kojarzy Ci się wybrany kolor
5. podaj kwiat, z którym kojarzy Ci się wybrany kolor
6. zamknij oczy, postaraj się wyobrazić siebie jako osobę niewidomą. Jak się czujesz z tą myślą?
7. przedstawienie książki, która wędruje od ucznia do ucznia. Każdy czyta jedną stronę książki i paluszkami dotyka zapisanej treści alfabetem Braille
8. rozpoznawanie przedmiotów codziennego użytku z zawiązanymi oczyma
9. chodzimy po prostej z zawiązanymi (zamkniętymi) oczyma
10. budujemy wieżę z kloców z zawiązanymi (zamkniętymi) oczyma
11. zamykamy oczy i wykonujemy polecenia:
- na środku kartki narysuj kwadrat
- nad kwadratem trójkąt, w taki sposób aby powstał dach
- nad trójkątem umieszczamy mały kwadrat tzw. Komin
- w kwadracie rysujemy 2 małe kwadraty tj. Okna (z prawej strony, z lewej strony)
- u góry kartki dorysowujemy 2 chmurki
- otwórz oczy i zobacz swój rysunek
12. napisz swoje imię i nazwisko stosując szablon z alfabetu Braille
13. wykonaj rysunek „Wiosna” (na czarnej kartce czarną kredą)
Po zakończenie spotkania Nika powiedziała - „...świat bez zmysłu wzroku jest INNY. Taki smutny, pusty i wrogi”.
Więcej o książce:
http://www.wydawnictwo-widnokrag.pl/books.php?body=article&name=czarna&lang=pl
„...Dla Tomka woda bez słońca jest byle jaka: nie ma ani koloru, ani smaku, ani zapachu...”


















