Od 1 lipca 2013 roku gmina zobowiązana będzie do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę. Opłaty pobierane będą od wszystkich mieszkańców z terenu Gminy Dubicze Cerkiewne. Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku nakłada na gminę szereg nowych obowiązków, w związku z czym cały dotychczasowy system gospodarki komunalnej gmin musi zostać gruntownie przebudowany. Nowe rozwiązania wzbudzają kontrowersję mieszkańców, a także stwarzają duże trudności samorządom, jednak gminy nie mają wyboru i muszą dostosować się do założeń ustawy. Radni Gminy Dubicze Cerkiewne wiele godzin pracowali nad projektami uchwał w komisjach, aby wypracować najkorzystniejsze z możliwych rozwiązań.
Uchwały Rady Gminy Dubicze Cerkiewne w zakresie gospodarowania odpadami:
Uchwała nr 20.120.2012 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rada ustaliła, że opłaty uiszczane będą kwartalnie w terminach do: 15 września, 15 listopada, 15 marca, 15 maja. Opłaty będzie można dokonać jednym z dwóch sposobów: przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Dubicze Cerkiewne lub gotówką w kasie Urzędu Gminy.
Uchwała Nr 20.119.2012 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz o wysokości stawki. Ustalono, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty określonej w ww. uchwale.
W przypadku, gdy odpady będą zbierane w sposób selektywny opłata będzie wynosiła 6 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość. Za odbiór odpadów niesegregowanych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy będą płacić 12 zł miesięcznie od osoby.
Uchwała Nr 20.121.2012 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. Określony został wzór deklaracji składanej przez właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminach i miejscu składania deklaracji oraz dokumentach potwierdzających dane w niej zawarte. Pierwszą deklarację dla nieruchomości, które w dniu wejścia w życie uchwały są zamieszkałe przez mieszkańców należy złożyć do dnia 30 kwietnia 2013 r. w sekretariacie Urzędu Gminy.
W deklaracji właściciel/ użytkownik wieczysty/współwłaściciel podaje ile osób zamieszkuje na terenie nieruchomości, której dotyczy deklaracja. Składający deklarację oświadcza w jaki sposób będą na terenie danej nieruchomości gromadzone odpady – czy w sposób selektywny czy będą zmieszane. W deklaracji jest miejsce na wyliczenie miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami na którą składa się liczba mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość pomnożona przez stawkę opłaty.
Uchwała nr 20.122.2012 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uchwała określa sposób świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych i zagospodarowania tych odpadów. Odpady komunalne zarówno segregowane (papier i tektura oraz tekstylia, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, metale) jak i niesegregowane, od właścicieli nieruchomości odbierane raz w miesiącu.
Na terenie gminy zostanie utworzony Gminny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Do GPSZOK będzie można bezpłatnie przekazać odpady komunalne zebrane w sposób selektywny, a także: przeterminowane leki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, chemikalia, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe.
Ponadto mobilne punkty zbierania odpadów, będą odbierać 2 razy w roku zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny od mieszkańców oraz 1 raz w roku odpady wielkogabarytowe zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Gminę z podmiotami odbierającymi odpady.
Uchwała Nr 20.118.2012 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne. Regulamin określa wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, rodzaj pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, częstotliwość i sposob pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
Regulamin mówi m.in. to tym, że właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednie pojemniki do gromadzenia odpadów, a w przypadku workowego systemu zbiórki odpadów zobowiązani są do używania określonych worków. Właściciele mają obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności mają obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz w miarę potrzeby okresowej ich dezynfekcji.
Pełna wersja Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne, a także ww. uchwały dostępne są na stronie www.bip.dubicze-cerkiewne.pl.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku Gmina Dubicze Cerkiewne zawrze umowę z firmą wyłonioną w przetargu publicznym na wywóz odpadów komunalnych. W związku z powyższym właściciele nieruchomości, aby uniknąć ponoszenia podwójnych kosztów związanych z odpadami powinni wypowiedzieć dotychczas obowiązujące umowy w zakresie odbioru odpadów komunalnych zawarte z firmami zajmującymi się odbiorem odpadów (PUK w Hajnówce). W związku z tym należy:
- sprawdzić na jaki czas, określony, czy nieokreślony zawarta została umowa,
- sprawdzić termin wypowiedzenia w dotychczasowej umowie (najczęściej 1- miesięczny okres wypowiedzenia),
- złożyć dotychczasowemu odbiorcy odpadów pisemne wypowiedzenie świadczonych usług,
- wyposażyć nieruchomość w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych.
W związku z obowiązkiem posiadania pojemników na odpady komunalne informuję, że jest możliwość wykupienia pojemników (aktualnie będących w dzierżawie danego mieszkańca) od Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Hajnówce. Cena pojemnika uzależniona jest od czasu trwania umowy z PUK.
Deklaracja
Wzór wypowiedzenia
Referat Gospodarki Komunalnej, Budownictwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska