Każdy region Polski ma swój sposób zdobienia i malowania jajek wielkanocnych. Tradycyjne wzory są przekazywane z pokolenia na pokolenie. Wokół wiejskich artystek skupia się zarówno młodzież jak i dzieci, które chcą uczyć się tradycyjnych wzorów. Dlatego też w czasie zbliżających się Świąt Wielkanocnych organizowane są warsztaty, kiermasze i konkursy propagujące sztukę zdobienia jajek.
Takowy konkurs miał także miejsce w lokalnej bibliotece, na który wpłynęło około 50 prac plastycznych i naturalnych jajek barwionych dawnymi technikami.
Jajko jest symbolem uniwersalnym, występującym w wielu kulturach jako atrybut życia. W czasach prasłowiańskich pojawiło się jako znak wiosennego odrodzenia i życia, zwycięstwa światła nad ciemnością, wiosny nad zimą i przebudzenia przyrody. Ten symbol płodności i magicznej siły witalnej związany był ze świętem przesilenia dnia i nocy. Etnografowie uważają, że barwione jajko traktowane było jako silny amulet lub też apotropejon, czyli środek chroniący przed złymi mocami. Magiczne znaczenie mają także kolory. Najczęściej występuje kolor czerwony, biały, czarny, zielony i brązowy.
Magiczna moc pogańskiego jajka - pisanki nie tylko nie zanikła, ale co roku jest coraz większa. Jest symbolem triumfu życia nad śmiercią, tradycji nad popkulturą, więzi rodzinnych nad alienacją współczesnego człowieka.






